In de naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle
Liefde voor iedereen, haat voor niemand

zondag, september 25, 2022

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle
Liefde voor iedereen, haat voor niemand

Home Antwoorden op bezwaren Is het getuigenis van een man gelijk aan dat van twee vrouwen...

Is het getuigenis van een man gelijk aan dat van twee vrouwen volgens de Heilige Koran?

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle

Is het getuigenis van een man gelijk aan dat van twee vrouwen volgens de Heilige Koran?[1]

– Ahmadiyya Moslim Schrijversgilde –

یٰۤاَیُّہَا الَّذِیۡنَ اٰمَنُوۡۤا اِذَا تَدَایَنۡتُمۡ بِدَیۡنٍ اِلٰۤی اَجَلٍ مُّسَمًّی فَاکۡتُبُوۡہُ ؕ وَ لۡیَکۡتُبۡ بَّیۡنَکُمۡ کَاتِبٌۢ بِالۡعَدۡلِ ۪ وَ لَا یَاۡبَ کَاتِبٌ اَنۡ یَّکۡتُبَ کَمَا عَلَّمَہُ اللّٰہُ فَلۡیَکۡتُبۡ ۚ وَ لۡیُمۡلِلِ الَّذِیۡ عَلَیۡہِ الۡحَقُّ وَ لۡیَتَّقِ اللّٰہَ رَبَّہٗ وَ لَا یَبۡخَسۡ مِنۡہُ شَیۡئًا ؕ فَاِنۡ کَانَ الَّذِیۡ عَلَیۡہِ الۡحَقُّ سَفِیۡہًا اَوۡ ضَعِیۡفًا اَوۡ لَا یَسۡتَطِیۡعُ اَنۡ یُّمِلَّ ہُوَ فَلۡیُمۡلِلۡ وَلِیُّہٗ بِالۡعَدۡلِ ؕ وَ اسۡتَشۡہِدُوۡا شَہِیۡدَیۡنِ مِنۡ رِّجَالِکُمۡ ۚ فَاِنۡ لَّمۡ یَکُوۡنَا رَجُلَیۡنِ فَرَجُلٌ وَّ امۡرَاَتٰنِ مِمَّنۡ تَرۡضَوۡنَ مِنَ الشُّہَدَآءِ اَنۡ تَضِلَّ اِحۡدٰٮہُمَا فَتُذَکِّرَ اِحۡدٰٮہُمَا الۡاُخۡرٰی ؕ وَ لَا یَاۡبَ الشُّہَدَآءُ اِذَا مَا دُعُوۡا ؕ وَ لَا تَسۡـَٔمُوۡۤا اَنۡ تَکۡتُبُوۡہُ صَغِیۡرًا اَوۡ کَبِیۡرًا اِلٰۤی اَجَلِہٖ ؕ ذٰلِکُمۡ اَقۡسَطُ عِنۡدَ اللّٰہِ وَ اَقۡوَمُ لِلشَّہَادَۃِ وَ اَدۡنٰۤی اَلَّا تَرۡتَابُوۡۤا اِلَّاۤ اَنۡ تَکُوۡنَ تِجَارَۃً حَاضِرَۃً تُدِیۡرُوۡنَہَا بَیۡنَکُمۡ فَلَیۡسَ عَلَیۡکُمۡ جُنَاحٌ اَلَّا تَکۡتُبُوۡہَا ؕ وَ اَشۡہِدُوۡۤا اِذَا تَبَایَعۡتُمۡ ۪ وَ لَا یُضَآرَّ کَاتِبٌ وَّ لَا شَہِیۡدٌ ۬ؕ وَ اِنۡ تَفۡعَلُوۡا فَاِنَّہٗ فُسُوۡقٌۢ بِکُمۡ ؕ وَ اتَّقُوا اللّٰہَ ؕ وَ یُعَلِّمُکُمُ اللّٰہُ ؕ وَ اللّٰہُ بِکُلِّ شَیۡءٍ عَلِیۡمٌ ﴿۲۸۳

“O gij die gelooft, wanneer gij van elkander leent voor een vastgestelde periode, schrijft het dan op. Laat een schrijver het naar waarheid in uw bijzijn optekenen en geen schrijver moet weigeren te schrijven omdat Allah hem heeft onderwezen. Laat hem daarom schrijven. En laat de schuldenaar dicteren en hij moet Allah, zijn Heer, vrezen en niets daaraan afdoen. Maar indien de schuldenaar weinig verstand heeft, of minderjarig is, of niet kan dicteren, laat dan zijn zaakwaarnemer eerlijk dicteren. En roept van onder uw mannen twee getuigen, en als er geen twee mannen zijn, dan één man en twee vrouwen van degenen die u als getuigen aanstaan, zodat, wanneer één der twee vrouwen zich zou vergissen, de ene de andere indachtig moge maken. En de getuigen mogen niet weigeren wanneer zij worden gedaagd. Of de transactie groot of klein is, wordt er niet afkerig van het op te schrijven, alsmede de vastgestelde tijd van betaling. Dit is in Allah’s ogen eerder rechtvaardig, het maakt het getuigenis zekerder en maakt het waarschijnlijker dat twijfel wordt uitgesloten. Maar wanneer het contante handel is, die gij onderling drijft, zal het geen blaam voor u zijn, als gij het niet neerschrijft. En hebt getuigen wanneer gij koopt of verkoopt. En een schrijver of een getuige mag geen leed worden aangedaan. En indien gij zulks doet, zal het zeker overtreding van u zijn. En weest uw plicht jegens Allah steeds indachtig. Allah schenkt u kennis en Allah weet alle dingen goed.” (Heilige Koran: 2:283)

Het is erg belangrijk te onthouden dat deze verzen volkomen verkeerd zijn toegepast, en door die middeleeuws gezinde geleerden die volhouden dat volgens de Islam het getuigenis van één enkele vrouw niet voldoende is, volkomen buiten de context zijn gebruikt. Zij zeggen dat voor ieder wettelijk vereiste het getuigenis van twee vrouwen essentieel is, terwijl in vergelijking het getuigenis van één man voldoende is. Zij hebben de betekenis van deze verzen volkomen verkeerd uitgelegd en zij hebben de rol van mannelijke en vrouwelijke getuigen in de Islamitische jurisprudentie verkeerd voorgesteld. Zij denken dat als de Heilige Koran één man als getuige vereist, dat het getuigenis van twee vrouwen daarvoor in de plaats komt, en dat waar het getuigenis van twee mannen wordt vereist, daarvoor het getuigenis van vier vrouwen wordt vereist, en dat waar als getuigen vier mannelijke personen worden vereist, acht vrouwen worden vereist om van hetzelfde te getuigen.

Deze opvatting is zo onrealistisch en vreemd aan de leerstellingen van de Heilige Koran dat men verbitterd raakt bij het zien van een dergelijk middeleeuws standpunt over deze belangrijke gerechtelijke kwestie.

De volgende punten moeten worden opgemerkt betreffende deze verzen:

  1. De verzen vereisen niet alle dat beide vrouwen moeten getuigen.
  2. De rol van de tweede vrouw wordt duidelijk gespecificeerd en beperkt tot die van een assistent.
  3. Als de tweede vrouw die niet getuigt van mening is dat enig deel van de verklaring van de getuige erop wijst dat de getuige de geest van de transactie niet volledig heeft begrepen, kan zij haar hierop attenderen en de getuige bijstaan in het herzien van haar inzicht of in het opfrissen van haar geheugen.
  4. Het is volledig aan de vrouw die getuigt om het met haar assistente eens of oneens te zijn. Haar getuigenis blijft staan als een enkele onafhankelijke getuigenis en in het geval dat zij niet akkoord gaat met haar partner zal haar woord het laatste woord zijn.

BRON:

[1] Het antwoord van de Islam op hedendaagse vraagstukken door Hazrat Mirza Tahir Ahmad(rh); https://bieb.islamnu.nl/product/het-antwoord-van-de-islam-op-hedendaagse-vraagstukken/; Pagina’s 215 t/m 217

 

 

Meest gelezen

De zichtbaarheid van de nieuwe maan – Waarom vasten Moslims in Nederland niet op dezelfde dag?

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle De zichtbaarheid van de nieuwe maan - Waarom vasten Moslims in Nederland niet op dezelfde dag? De aarde...

Ban op hoofddoek Boa’s?

Er is recentelijk een maatschappelijk discussie opgelaaid over de vraag of boa’s in de gemeente Utrecht en andere grote steden een hoofddoek of keppel...

Kritiek op hoofddoekcampagne van Raad van Europa gebaseerd op vooroordelen

Geschreven door Youssef Ikhlaf, Jurist en vicevoorzitter Ahmadiyya Moslim Schrijversgilde Inhoudsopgave Inleiding Intrekken film Dubbele standaard in Frankrijk Onderdrukt versus vrije wil Neutraliteitsprincipe Europees Verdrag...

Vrijheid van meningsuiting blijkbaar niet voor onderdrukten

Geschreven door de heer Ataul Latief Verhagen, lid Ahmadiyya Moslim Schrijversgilde De Franse regering heeft een film van de Raad van Europa verboden, waarin iets...