In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle
TIEN BEZWAREN TEGEN DE AHMADIYYA MOSLIM GEMEENSCHAP OP FACEBOOKPAGINA ”OTTOMANEN BIJEEN” WEERLEGD
Door: Youssef Ikhlaf & Ahmad Said Ikhlaf
Onlangs is er geconstateerd dat er een lasterlijke bericht is gepost tegen de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap op de facebookpagina ‘Ottomanen bijeen’. Sommige niets vermoedende en onwetende Moslims nemen het onmiddellijk aan als waarheid. Men schrijft bepaalde geloofsovertuigingen toe aan de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap die zij niet aanhangen. Sterker nog, de woorden in onze literatuur worden uit hun context gehaald en uit hun verband gerukt, of ze zijn nergens te vinden in onze boeken. Van ieder weldenkend mens wordt verwacht dat hij/zij eerlijk en objectief onderzoek verricht door twee visies naast elkaar te leggen en in de originele bronnen na te gaan of een bepaalde aantijging er echt in staat en in welke context het er staat. Vele berichten zijn gebaseerd op vooroordelen; men is een mening toegedaan die niet op feiten is gebaseerd. Daarnaast zijn de berichten vooringenomen; men heeft een oordeel klaar staan voordat men de feiten onder ogen neemt. Haatberichten en valse berichten tegen de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap worden klakkeloos gekopieerd en gepost. En het meest voorkomende is dat men de zogenoemde geleerden blindelings volgt zelfs als deze met een fabricatie komen of ongefundeerde opvattingen. Van de Heilige Koran, o.a. Surah Al-A’raf weten wij dat het de leiders waren in de geschiedenis die tegenstand boden tegen de Profeten van Allah.
Vreest Allah, dit soort gedragingen zijn volkomen in strijd met de ware leerstellingen van de Islam en de Sunnah van de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.). De Heilige Koran veroordeelt het blindelings volgen van geruchten en valse verhalen en beveelt iedere Moslim om nauwkeurig onderzoek te doen:
“O gij gelovigen, indien een slecht persoon u nieuws brengt, onderzoekt het nauwkeurig opdat gij sommige mensen niet in onwetendheid schaadt en naderhand spijt krijgt van hetgeen gij hebt gedaan.” (De Heilige Koran: Hoofdstuk 49, vers 7).
De Heilige Koran zegt ook:
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِذا ضَرَبتُم في سَبيلِ اللَّهِ فَتَبَيَّنوا وَلا تَقولوا لِمَن أَلقىٰ إِلَيكُمُ السَّلامَ لَستَ مُؤمِنًا تَبتَغونَ عَرَضَ الحَياةِ الدُّنيا فَعِندَ اللَّهِ مَغانِمُ كَثيرَةٌ ۚ كَذٰلِكَ كُنتُم مِن قَبلُ فَمَنَّ اللَّهُ عَلَيكُم فَتَبَيَّنوا ۚ إِنَّ اللَّهَ كانَ بِما تَعمَلونَ خَبيرًا
“O, gij die gelooft, wanneer gij voor Allah’s zaak oprukt, onderzoekt dan en zegt niet tegen iemand die u met de vredesgroet begroet: “Gij zijt geen gelovige”. Zoekt gij de goederen van dit leven? Bij Allah zijn goede dingen in overvloed. Zo waart gij voordien maar Allah bewees u Zijn gunst; stelt daaromtrent een nauwkeurig onderzoek in. Voorzeker, Allah weet, wat gij doet.” (De Heilige Koran: Hoofdstuk 4, vers 95).
Personen die de bezwaren niet blindings volgen, wat hen betreft, moge Allah hen rijkelijk belonen en hen zegenen met Zijn Hidayaa (leiding), ameen.
Dit gezegd te hebben, zullen wij nu inhoudelijk reageren op de valse beschuldigingen die geuit zijn.
In het vermeende Facebook bericht ‘De ware Islam’ beweert de heer Muhammad Sheraz het volgende:
“Deze post is bedoeld om niemand te beledigen, maar om mensen in te lichten over deze groep en om jezelf te beschermen van hun Fitna.”
De fitna die wij momenteel op aarde zien onder de Moslims is afkomstig van de tegenstanders onder de niet-Ahmadi Moslims, want onder hen zijn er velen die elkaar bestrijden in het Midden-Oosten en in andere delen van de wereld. Zij zijn verdeeld in 73 sekten met als voornaamste sekten: de Sunni’s en de Sjiieten. Deze sekten bestaan weer uit vele subgroeperingen. Voordat de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap überhaupt bestond waren zij al verdeeld.
Voor de zaak van het argument zullen we de bezwaren hieronder één voor één beantwoorden, in sha’ Allah. Hieronder zijn de bezwaren opgesomd en daaronder worden de antwoorden op de bezwaren gegeven.
1. Zoals een ieder van ons weet is Rasūlullāh ﷺ de laatste Profeet en na hem komen er geen profeten.
2. Daar is absoluut GEEN meningsverschil over. Zowel vanuit de Qur’aan als Sunnah is dat Mutawatir (massa-transmissie) bevestigt.
3. Dit is dus een essentieel en fundamenteel punt in ons geloof (aqeedah), iemand die hier anders in gelooft zoals de Qadiyani groep valt per direct buiten de Islam en wordt daarmee een ongelovige.
4. Qadiyanies geloven dat er vorige eeuw een persoon het Profeetschap heeft geclaimd genaamd Mirza Ghulam Ahmad Qadiyani. Dit erkennen en accepteren ze ook met hart en ziel en bevestigen zijn valse claim van Profeetschap.
5. Deze groep is begonnen in India/Pakistan en probeert zich langzamerhand uit te breiden. Ze hebben ook andere afwijkende punten in hun geloof, maar dit is het grootste en belangrijkste punt waar iedereen van op de hoogte moet zijn.
Andere punten onder de topic in het comment gedeelte:
6. Ik heb gisterennacht aan de hand van een topic in deze groep een aantal geleerden beluisterd en zij delen jouw “mening” (dat Ahmadiyyat vals is). Bedankt voor je uitleg.
7. Zij hebben een sterke lobby in het westen. Werken ook vaak met de overheid. Vooral Duitsland, godsdienstlessen op scholen worden door hen gegeven. Super gevaarlijk!
8. Ze hebben ook lekkere banden met Israël, kan je nagaan Israël die al die Palestijnen zitten te vermoorden, maar geven wel onderdak aan Qadiyanies. Elke groep die voor de fitna en vernietiging van de islam zorgt is de beste vriend van Israël.
9. Mirza Ghulam zelf heeft gezegd, degene die niet in hem gelooft een kaafir is. Voor zover ik weet zien de qadiyanies de moslims ook als kuffaar en zichzelf als moslim. (ze halen het boek ‘the truth about the split’ aan bladzijde 57)
10. Je zult versteld zijn waarin zij geloven. Zij geloven dat onze Profeet Muhammad (vzmh) niet de laatste Profeet was. Echter dat er in Pakistan tientallen jaren geleden een man is gekomen die de laatste Profeet was.
Deze bezwaren gaan wij één voor één beantwoorden, in sha’ Allah. Zie hieronder:
1. Bezwaar: Zoals een ieder van ons weet is Rasūlullāh(s) de laatste Profeet en na hem komen er geen profeten.
Antwoord: Bepaalde Moslimstromingen volgen een interpretatie dat de Heilige Profeet Mohammed(s) de laatste Profeet is in absolute zin en ook de laatste Profeet is in termen van tijd, dat er derhalve na hem geen enkele Profeet meer kan komen in welke vorm dan ook en op welke manier dan ook.
Vele Moslimstromingen houden het geloof dat Khātam-an-Nabiyyīn’ (een titel vermeldt in de Heilige Koran) betekent dat de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.) de Laatste der Profeten is en dat er na hem geen enkele Profeet meer kan verschijnen. Tegelijkertijd geloven niet- Ahmadi Moslims ook dat Jezus, de zoon van Maria(as) (een Profeet) nog moet verschijnen.
Deze twee geloofspunten zijn tegenstrijdig: aan de ene kant beweren zij dat de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.) de Laatste der Profeten is en daarnaast wachten zij nog op een Profeet na Mohammed(s.a.w.), namelijk Jezus, de zoon van Maria(as).
De Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.) mag dan wel later zijn geboren dan Jezus, de zoon van Maria(as), maar dat maakt hem niet de laatste Profeet als Jezus, de zoon van Maria(as) nog terugkomt en na hem overlijdt.
De Heilige Profeet Mohammed(s) is later geboren dan Jezus, de zoon van Maria(as), maar Jezus, de zoon van Maria(as) zal (volgens vele moslims) na de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.) komen te overlijden. Wie van hen wordt dan als ‘de laatste persoon’ gerekend? Degene die later is geboren of degene die later is gestorven? Uiteraard wordt degene als laatste persoon gerekend die later is gestorven. De Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.) kan dus volgens het gangbare moslimgeloof nooit de laatste Profeet zijn.
Er wordt vervolgens beweerd door sommige moslims dat Jezus, de zoon van Maria(as) bij zijn wederkomst geen Profeet zal zijn en andere moslims beweren dat hij wel een Profeet zal zijn. Echter, volgens de authentieke overleveringen van de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.) zal de Messias die in de laatste dagen zal verschijnen om de spirituele glorie van de Islam te herstellen wel een Nabi (Profeet) zijn. De Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.) heeft zelf het volgende gezegd.
In Sahih Muslim staat de volgende uitspraak van de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.) vermeldt:
نَبِيُّ اللَّهُ عِيسَى وَأَصْحَابُهُ حَتَّى يَكُونَ رَأْسُ الثَّوْرِ لأَحَدِهِمْ خَيْرًا مِنْ مِائَةِ دِينَارٍ لأَحَدِكُمُ الْيَوْمَ فَيَرْغَبُ نَبِيُّ اللَّهِ عِيسَى وَأَصْحَابُهُ فَيُرْسِلُ اللَّهُ عَلَيْهُمُ النَّغَفَ فِي رِقَابِهِمْ فَيُصْبِحُونَ فَرْسَى كَمَوْتِ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ يَهْبِطُ نَبِيُّ اللَّهِ عِيسَى وَأَصْحَابُهُ إِلَى الأَرْضِ فَلاَ يَجِدُونَ فِي الأَرْضِ مَوْضِعَ شِبْرٍ إِلاَّ مَلأَهُ زَهَمُهُمْ وَنَتْنُهُمْ فَيَرْغَبُ نَبِيُّ اللَّهِ عِيسَى وَأَصْحَابُهُ إِلَى اللَّهِ
“Jezus, de Profeet van Allah, en zijn metgezellen zullen belegerd worden … vervolgens zal Jezus, de Profeet van Allah, en zijn metgezellen wenden tot Allah… vervolgens zal Jezus, de Profeet van Allah, en zijn metgezellen … en tenslotte zal Jezus, de Profeet van Allah, en zijn metgezellen opnieuw wenden tot Allah” (Sahih Muslim vol 4 pagina 2254)
In Sahih Bukhari heeft de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.) twee verschillende personen beschreven die beiden ‘Jezus, de zoon van Maria’(as) worden genoemd. De vroegere Jezus(as) en de toekomstige Jezus(as). Interessant om erbij te vermelden is dat de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.) twee verschillende personen noemde met twee verschillende huidskleuren en uiterlijke kenmerken.
Er worden in Sahih Bukhari (de meest authentieke overleveringen van de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.)), verschillende beschrijvingen gegeven dat de eerste(as) en tweede Messias(as) verschillende personen zouden zijn. De Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.) beschrijft de eerste Messias(as) als een man met een lichte huid en de tweede Messias(as) als een man met een bruine huid.
De beschrijving van de vroegere Jezus, de zoon van Maria(as) (Boodschapper van God onder de Israëlieten):
‘Ik zag Mozes(as), Jezus(as) en Abraham(as) [in de spirituele hemelvaart]. Jezus(as) had een rode huidskleur, krullend haar en een brede borst. Mozes(as) had een bruine huidskleur, steil haar en een lange gestalte alsof hij van het volk van Az-Zutt was. (Sahih Bukhari, 3438; Vol. 4, Book of Prophets, Hadith 648)
De beschrijving van de toekomstige Jezus, de zoon van Maria(as) (Hazrat Mirza Ghulam Ahmad(as), een boodschapper van God voor de gehele mensheid, onder de Moslims)
De profeet(s.a.w.) had het tegen de mensen over de Masih Ad-Dajjāl en zei: Allah is niet eenogig terwijl Masih Ad-Dajjāl blind is in het rechteroog en zijn oog lijkt op een uitpuilende druif. Terwijl ik gisteravond in de buurt van de Ka`ba sliep, zag ik in mijn droom een man met bruine kleur, de beste die er te zien is onder degenen met bruine kleur en zijn haar was zo lang dat het tussen zijn schouders viel. Zijn haar was dun en het water druppelde van zijn hoofd en hij legde zijn handen op de schouders van twee mannen terwijl hij de Ka’ba omcirkelde. Ik vroeg: ‘Wie is dit?’ Zij antwoordden: ‘Dit is Jezus, zoon van Maria(as).’ Achter hem zag ik een man met heel krullend haar en blind in het rechteroog, die qua uiterlijk leek op Ibn Qatan (d.w.z. een niet-gelovige). Hij legde zijn handen op de schouders van een persoon terwijl hij rond de Ka’ba liep. Ik vroeg: ‘Wie is dit? ‘Zij antwoordden: ‘De Masih, Ad-Dajjāl.’ (Sahih Bukhari, 3439, 3440; Vol. 4, Book of Prophets, Hadith 649)
Er worden duidelijk verschillende beschrijvingen gegeven van de eerste Messias die de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.) zag in het visioen van de spirituele hemelvaart en de tweede Messias die nog moest komen. De ene had een lichte, rode huidskleur, de andere een bruine huid en lang haar. Ondanks dit verschil heette de tweede Messias nog steeds ‘Jezus, de zoon van Maria(as). Dit verklaart dat hoewel de twee Messiassen(as) verschillende mensen zouden zijn, zij dezelfde Messiaanse titel zouden hebben.
Dit toont duidelijk aan dat de vroegere Jezus(as) overleden is nadat hij zijn missie heeft voltooid zoals alle profeten hun missie hebben voltooid en overleden zijn. Dit wordt ook bevestigd in de Heilige Koran. En de toekomstige Jezus, de zoon van Maria(as) zal iemand anders zijn die onder de Moslims zal verschijnen onder dezelfde omstandigheden zoals de vroegere Jezus, de zoon van Maria(as) die onder de Joden verscheen. Deze toekomstige Jezus(as) is niemand anders dan Hazrat Mirza Ghulam Ahmad(as) die al verschenen is. De vroegere niet-wetgevende profeet Jezus, de zoon van Maria(as) werd dus door God gezonden onder de Israëlieten om de ware betekenissen van de leerstellingen van het Jodendom te verkondigen, zodat de Joden die verdeeld waren weer te verenigen. De toekomstige niet-wetgevende profeet Jezus, de zoon van Maria(as) (Hazrat Mirza Ghulam Ahmad(as)) van de latere dagen zal door God gezonden worden onder de Moslim Ummah (Gemeenschap) om de ware betekenissen van de leerstellingen van de Islam te verkondigen, zodat de Moslims die verdeeld zijn weer te verenigen.
Dus in de overlevering van Sahih Muslim die boven werd geciteerd heeft de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.) niet over de vroegere Jezus, de zoon van Maria(as) voorspeld, maar over de toekomstige Jezus, de zoon van Maria(as) over wiens komst de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.) heeft voorspeld, viermaal aangeduid met Nabiullah, oftewel een Profeet van Allah. Dit maakt duidelijk dat de ‘Jezus’ die in de Laatste Dagen gaat komen een Profeet van Allah moet zijn.
En verder zei de Heilige Profeet(s.a.w.) ook:
حَدَّثَنَا هُدْبَةُ بْنُ خَالِدٍ، حَدَّثَنَا هَمَّامُ بْنُ يَحْيَى، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ آدَمَ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم قَالَ لَيْسَ بَيْنِي وَبَيْنَهُ نَبِيٌّ – يَعْنِي عِيسَى – وَإِنَّهُ نَازِلٌ
“Er is geen Profeet tussen mij en hem, oftewel Jezus en hij zal nederdalen.” , en zijn metgezellen opnieuw wenden tot Allah” (Sunan Abu Dawud 4324)
Dit maakt duidelijk dat de Messias die zal verschijnen in de Laatste Dagen een Profeet moet zijn. Het is belangrijk om hier te vermelden dat het hier niet om een onafhankelijke Profeet of een wetgevende Profeet die een nieuwe sharia, boek of een nieuwe leer brengt. Nee, de Messias zal onderworpen zijn aan de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.). Hij zal komen om de glorie van de Islam te herstellen.
2. Bezwaar: Daar is absoluut GEEN meningsverschil over. Zowel vanuit de Qur’aan als Sunnah is dat Mutawatir (massa-transmissie) bevestigt.
Antwoord: Het argument dat mutawaatir over is geleverd dat er geen Profeet zal komen na de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.) is één kant van het verhaal. Het andere kant van het verhaal is dat de interpretatie van die mutawaatir Ahadith onjuist is. Bovendien worden die Ahadith geïsoleerd en niet in samenhang bekeken met andere Ahadith over hetzelfde onderwerp. Er zijn bijvoorbeeld andere mutawaatir Ahadith waarin duidelijk vermeldt staat dat de Beloofde Messias en Imam Mahdi(as) een Profeet van Allah zal zijn die in de Ummah van de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.) zal verschijnen. Dit concept van mutawaatir houdt in dat vele sahaabah dit hebben overgeleverd aan vele taabi’ien, en dus niet bijvoorbeeld één of twee sahaabah. Dat in “vele Ahadith” overgeleverd is dat de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.) de laatste der Profeten is, is onjuist. Het zijn enkele Ahadith die door de tegenstanders van de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap worden belicht en andere Ahadith waarin overgeleverd wordt dat de Beloofde Messias en Mahdi(as) een Profeet zal zijn wordt doelbewust weggelaten.
Een ander vermeldenswaardig argument is dat de niet- Ahmadi’s beweren dat er universeel idjma’ is (consenus, eenstemmigheid) onder de Moslims, de laatste veertienhonderd jaar, dat Khataman-Nabiyyin betekent dat de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.) de laatste is. Dit argument houdt geen steek; het raakt kant, noch wal. We zullen nu aantonen dat de anti-Ahmadi’s onwaarheden verspreiden.
Hieronder een lijst van vrome geleerden die allen beweerden dat er een niet-wetgevende Profeet kan verschijnen na de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.). Zij waren van mening dat Khataman- Nabiyeen betekent dat de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.) de laatst wetgevende Profeet is en dat een Profeet onderworpen aan de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.) binnen zijn ummah kan verschijnen.
Lijst van vrome geleerden die allen de continuïteit van Profeetschap onderschreven:
- Hazrat Abdul Karim Jilani (Al Insanul Kamil Page 115, Vol 1. Ch 36. Page 69)
- Hazrat Imam Raghib Al Isfahani (Al bahr ul Muheet Vol.3, Page 699)
- Hazrat Imam Muhyuddin Ibn Arabi (Fusus ul Hikam, Page 134-135) & (Al Futuhat al
Makkiyya Page 177-178) - Hazrat Imam Mullah Ali Qari (Al Asrar al Murfuah fil Akhbar al Mauzuah page 192)
- Muhaddith Hazrat Shah Waliullah Delhi (Tafheemat e Ilahiyya Part 2 Page 85)
- Hazrat Abu Abdullah Muhammad Bin Ali Hussain Al Hakim of Tirmidhi (Kitab Khatm ul
Auliya Page 341) - Hazrat Maulana Rumi (Miftah ul Ulum vol 15 page 56-57) & (Miftah ul Ulum vol 13 page
98,152) - Nawab Siddiq Hassan Khan of Ahl-e-Hadith (Iqtrab ul Saat Page 162)
- Moulana Muhammad Qasim Nanauta Deobandi (Tahzir ul Naas Page 4,5 & 34) &
(Mubahitha Page 24/25) - Hazrat Abu Saeed Mubarak (Tofha Mursalah Sharief Page 5)
- Hazrat Imam Muhammad bin Abdul Baqee & Ibni Asakar (Zarqani Sharah Mwahabui
Luddunia Vol 3 Page 163 and Sehlul Huda wal Irshad Page 55) - Qari Abdul Tayyab of Deoband (Talimati Islam aur Masihi Aqwam Page 223/224)
Continuity of Prophethood Page 9 - Muhaddith Hazrat Sheikh Ahmad Farooqi of Sarhind (Maktubat Imam Rabbani, Hazrath
Mujaddid Alf Thani) - Hazrat Maulana Faranghi Mahal – Sunni (Maulvi Abul Hayee: Majmuah Fatawa Vol 1.
Page 144) - Hazrat Maulana Abul Hasanat Abul Hayee – Sunni (Dafe ul Waswas Page 16)
- Hazrat Maulana Jalalud Din Rumi (Mathnavi Maulana Rum: Ch 1. Page 53)
- Hazrat Mazhar Jan Janan Naqshabandi (Maqamati Mazhari Page 88)
- Hazrat Imam Abu Jafar Sadiq – 6th Imam of Shia()
- Hazrat Mullah Ali bin Muhammad Sultan al Qari – Hanafi (Al Ishaat Fi Ashrat us Saat
Page 226) - Hazrat Imam Abdul Wahab Sherani (Al Yawaqeet Wal Jawahar Vol 2. Page 25)
- Hazrat Hafiz Barkhurdar (Nibras 445 footnote)
- Nawab Siddique Hasan Khan – Ahle Hadith (Iqtarabus Saat Page 162)
- Sheikh ul Imam Ibne Qateebah (Taqil Mukhtaliful Ahadith Page 236)
- Hazrat Shahabud Din Ahmad Hajar al Hashmi (Al Fatwa al Hadisiya Page 125)
3. Bezwaar: Dit is dus een essentieel en fundamenteel punt in ons geloof (aqeedah), iemand die hier anders in gelooft zoals de Qadiyani groep valt per direct buiten de Islam en wordt daarmee een ongelovige.
Antwoord: Als we dit ongegronde argument volgen dan vallen ook de vrome geleerden uit de geschiedenis van de Islam die beweerden dat er een Profeet kan verschijnen na de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.) per direct buiten de Islam (God verhoedde). Ieder weldenkend mens en objectieve lezer kan nu inzien dat dit argument ongefundeerd is en volstrekt onjuist.
Ten tweede, tijdens een volkstelling in Medina vroeg de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.) om op te schrijven hoeveel Moslims er waren. Dit waren er 700 in die specifieke tijdsfase.
De Profeet Muhammad(s.a.w.) zei:
“De Heilige Profeet (s.a.w.) zei: “Schrijf voor mij de namen op van elke individu die zichzelf een moslim noemt en dit uit met zijn eigen mond.” [Sahih Bukhari, Kitabul Jihadi Wassiyar, Babu Bitabatil Imma Minnasa, Hadith Nummer 3060. Zie ook Sahih Muslim, Kitabul Iman, Babu Jawazil, Istisrari Bil Imani, Lil Kha’ifi, Hadith Nummer 377]
Let op de woorden: “schrijf voor MIJ”. Hij bedoelde ermee dat dit zijn definitie is van een Moslim. Hij is de Boodschapper van Allah. De meerderheid van de hedendaagse moslimgeleerden geeft een definitie die volledig in strijd is met die van de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.).
4. Bezwaar: Qadiyanies geloven dat er vorige eeuw een persoon het Profeetschap heeft geclaimd genaamd Mirza Ghulam Ahmad Qadiyani. Dit erkennen en accepteren ze ook met hart en ziel en bevestigen zijn valse claim van Profeetschap.
Antwoord: Hier wekt men de suggestie dat Hazrat Mirza Ghulam Ahmad(as) beweerde een nieuwe Profeet te zijn in een onafhankelijke hoedanigheid. Dit is onjuist en hij heeft dit nooit beweerd. Wat hij wel beweerde was dat hij een ondergeschikte Profeet was aan de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.). Hij bracht geen nieuw geloof en geen nieuwe sharia. Een van de doeleinden van de komst van Hazrat Mirza Ghulam Ahmad(as), de Beloofde Messias and Imam Mahdi, was om de innovaties en gewoonten die zijn geslopen in de Islam over de jaren weg te nemen, en de moslims terug te brengen naar de ware leerstellingen van de islam. Zelfs in de basis fundamenten zijn er langzaam misverstanden ingeslopen die door moslims worden geaccepteerd zonder dat ze nadenken over zulke overtuigingen.
5. Bezwaar: Deze groep is begonnen in India/Pakistan en probeert zich langzamerhand uit te breiden. Ze hebben ook andere afwijkende punten in hun geloof, maar dit is het grootste en belangrijkste punt waar iedereen van op de hoogte moet zijn.
Antwoord: De Ahmadiyya Moslim Jamaat breidt zich niet langzaam uit. Integendeel, de Gemeenschap is verspreid in 206 landen van de wereld met tientallen miljoenen leden en is de snelst groeiende Moslimgemeenschap ter wereld. Elke jaar treden er meer dan 500 duizend mensen tot de Gemeenschap.
6. Bezwaar: Ik heb gisterennacht aan de hand van een topic in deze groep een aantal geleerden beluisterd en zij delen jouw “mening” (dat Ahmadiyyat vals is). Bedankt voor je uitleg.
Antwoord: Laten we kijken naar wat de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.) gezegd heeft over “de geleerden” van deze tijd:
وَعَنْ عَلِيٍّ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «يُوشِكُ أَنْ يَأْتِيَ عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا يَبْقَى مِنَ الْإِسْلَامِ إِلَّا اسْمُهُ وَلَا يَبْقَى مِنَ الْقُرْآنِ إِلَّا رَسْمُهُ مَسَاجِدُهُمْ عَامِرَةٌ وَهِيَ خَرَابٌ مِنَ الْهُدَى عُلَمَاؤُهُمْ شَرُّ مَنْ تَحْتَ أَدِيمِ السَّمَاءِ مِنْ عِنْدِهِمْ تَخْرُجُ الْفِتْنَةُ وَفِيهِمْ تَعُودُ» . رَوَاهُ الْبَيْهَقِيُّ فِي شُعَبِ الْإِيمَان
Hazrat Ali vertelt, dat de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.) zei: “Er zal een tijd komen, waarin niets van de Islam zal overblijven behalve de naam ervan, en niets van de Koran behalve de letters ervan. Hun moskeeën zullen vol zijn met aanbidders, maar voor wat betreft rechtschapenheid zullen ze leeg zijn en verlaten. Hun ‘Ulema’ (godsdienst-geleerden) zullen de slechtste schepselen zijn onder het firmament. Kwade plannen zullen door hen worden gemaakt en deze zullen zich uiteindelijk tegen hen richten.” (Mishkat al-Masabih 276, kitabul ‘Ilm; Book 2; Hadith 72)
En:
“Het uur zal komen waarin leiders de onderdrukkers zullen zijn.” (Al-Haythami, kitab al-fitan)
En:
Abu Dhar al-Ghifari zei: “Ik was op een dag in de aanwezigheid van de Heilige Profeet Mohammed(s) en ik hoorde hem zeggen: Er is iets wat ik meer vrees voor mijn Ummah dan de Dajjal. Het was toen dat ik zo bang werd, dat ik vroeg: O Boodschapper van Allah! Wie is het dat u meer vreest voor uw Ummah dan de Dajjal? Hij (De Heilige Profeet Mohammed(s)) zei: Misleidende Imams/ De leiders (geleerden) die dwalen.” (Musnad Imam Ahmad ibn Hanbal (Hadith nummers 20335, 21334 en 21335)
Dit zijn niet de geleerden waarvan men hidaya, leiding kan verwachten. Wat men wel kan doen is om zich te wenden tot Allah en een eerlijk en objectief onderzoek te doen.
7. Bezwaar: Zij hebben een sterke lobby in het westen. Werken ook vaak met de overheid. Vooral Duitsland, godsdienst lessen op scholen worden door hun gegeven. Super gevaarlijk!
Antwoord: De Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.> richtte brieven aan Christelijke heersers, hen uitnodigend om de Islam te aanvaarden. Hij stuurde een delegatie Moslims naar de Christenen in Ethiopië en gaf hen opdracht zich daar te vestigen en de verspreiding van de Islam voort te zetten. Houdt dat in dat hij een sterke lobby had bij de Christenen? De Ahmadiyya Moslim Gemeenschap treedt in de voetsporen van haar meester, de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.>. Als de tegenstanders de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap hierdoor beschrijven als agenten van de vijanden van de Islam dan is volgens deze logica en dit argument de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.> ook een agent van de niet-Moslims (God verhoedde).
8. Bezwaar: Ze hebben ook lekkere banden met Israël, kan je nagaan Israël die al die Palestijnen zitten te vermoorden, maar geven wel onderdak aan Qadiyanies. Elke groep die voor de fitna en vernietiging van de islam zorgt is de beste vriend van Israël.
Antwoord: De tegenstanders van Ahmadiyyat hebben een nieuwe beschuldiging bedacht dat Ahmadi Moslims de agenten van Israël zijn. In deze context dient u te onthouden dat de eerste stem die tegen de vestiging van Israël werd opgeworpen, de stem was van de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap. Toen de kwestie Palestina in de Verenigde Naties aan de orde kwam, werd Hazrat Chaudhry Muhammad Zafrulla Khan, een toegewijde Ahmadi Moslim, door goddelijke genade in staat gesteld om op 9 oktober 1947 een krachtige toespraak te houden in het Comité van de Verenigde Naties dat zich met het probleem bezighield, waarin hij de zaak van de Palestijnse Arabieren met groot vermogen naar voren bracht. Hij deed dit hierna keer op keer. De Nawai Waqt van 12 oktober 1947, een Moslim krant was vol lof over Hazrat Chaudhry Muhammad Zafrulla Khan. Welnu, kan een rechtvaardig persoon de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap ervan beschuldigen de agenten te zijn van Israël?
Het voormalige internationale Hoofd van de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap, Hazrat Mirza Bashirud-Din Mahmud Ahmad(ra), de Tweede Khalifa (Kalief) en het toegewijde lid van de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap, Hazrat Chaudhry Muhammad Zafrulla Khan, deden er alles voor om zich te verzetten tegen de oprichting van de staat Israël. En de waarheid is dat afgezien van de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap geen enkele andere Moslim stroming enig solide werk op dit gebied heeft verricht.
9. Bezwaar: Mirza Ghulam zelf heeft gezegd, degene die niet in hem gelooft een kaafir is. Voor zover ik weet zien de qadiyanies de moslims ook als kuffaar en zichzelf als moslim. (ze halen het boek ‘the truth about the split’ aan bladzijde 57)
Antwoord: Hazrat Mirza Ghulam Ahmad [vrede zij met hem] zei als antwoord op hun Takfir [uitspraken dat hij Kafir is]:
آمنت بالله وملائكته وكتبه ورسله والبعث بعد الموت، واشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمداعبده ورسوله، فاتقوا الله ولا تقولوا لست مسلما واتقو الملك الذي اليه ترجعون
”Ik geloof in Allah, Zijn engelen, Zijn boeken, Zijn Boodschappers en in het leven na de dood. En ik getuig dat er niemand waardig is te worden aanbeden, behalve Allah, de Ene zonder deelgenoten; en ik getuig dat Mohammad Zijn dienaar is en Zijn Boodschapper. Vreest Allah en zegt niet: U bent géén Moslim. En vreest de Koning naar wie u zult worden teruggebracht.” (Izala-e-Auham, Ruhani Khaza’in, vol.3, blz. 102)
Het voormalige internationale Hoofd van de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap, Hazrat Mirza Tahir Ahmad, de Vierde Khalifa (Kalief) vermeldt in zijn boek ‘Extreme lies and verdicts of disbelief against the Founder of the Ahmadiyya Muslim Jama’at’ op bladzijde 9 en 10:
“Om te beginnen is het een totaal valse beschuldiging dat de Ahmadiyyah Moslim Jama’at de eerste was die een decreet van kufr [ongeloof] uitte. Deze kwestie is ook aan de orde gesteld in het leven van de Beloofde Messias(as). Hij beantwoordde het als volgt: ‘Kan een maulvi, of andere onder onze tegenstanders, of een bewaarder van een heiligdom, bewijzen dat ik de eerste was die hen als ongelovig verklaarde? Als er een dergelijk document bestaat waarin ik deze mededeling of aankondiging heb gemaakt, of een boek dat ik heb gepubliceerd (en dit heb vermeldt), voordat zij mij als ongelovige verklaarden, laat hen dit naar voren brengen. Laat ze anders nadenken over hoe onrechtvaardig het is dat, nadat ze zelf de fatwa van kufr hebben uitgevaardigd, ze mij de schuld geven dat ik heb verklaard dat Moslims ongelovig zijn”. Haqiqatul-Wahi, blz.120, Ruhani Khaza’in, vol. 22. p. 123)
Het boek ‘The truth about the split’ is niet geschreven door Hazrat Mirza Ghulam Ahmad(as), maar door Hazrat Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad(ra) de Tweede Khalifa (Kalief) van de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap. Als men de gehele context leest en alle relevante passages, dan wordt duidelijk dat hij zegt dat degenen onder de Moslims die aan de ene kant in de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.) geloven en aan de andere kant de Beloofde Messias(as) die door de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.) zelf is voorspeld verwerpen, ongeloof plegen. Hij noemt hen Moslims en vermeldt daarbij dat zij tegelijkertijd ongeloof plegen door de Beloofde Messias(as) niet te aanvaarden.
Niemand heeft het recht om een ander persoon een Kafir (ongelovige) te noemen
- De Heilige Koran verklaart: “O, gij die gelooft, wanneer gij voor Allah’s zaak oprukt, onderzoekt dan en zegt niet tegen iemand die u met de vredesgroet begroet: “Gij zijt geen gelovige”. Zoekt gij de goederen van dit leven? Bij Allah zijn goede dingen in overvloed. Zo waart gij voordien maar Allah bewees u Zijn gunst; stelt daaromtrent een nauwkeurig onderzoek in. Voorzeker, Allah weet, wat gij doet.” (Heilige Koran: 4:95)
- De Heilige Koran verklaart: “O, gij gelovigen, indien een slecht persoon u nieuws brengt, onderzoekt het nauwkeurig opdat gij sommige mensen niet in onwetendheid schaadt en naderhand spijt krijgt van hetgeen gij hebt gedaan.” (Heilige Koran: 49:7)
- Het is overgeleverd door Jabir, dat Allah’s Boodschapper zei, “Een moslim is hij, van wiens hand en tong andere moslims veilig zijn.” (Sahih Muslim 41, Boek 1, Hadith 69)
- Hazrat Usama bin Zaid(ra) die een man doodde, ondanks dat deze persoon “laa ilaaha illallaah” (Er is niemand aanbiddingswaardig, behalve Allah) uitsprak, dacht dat de man dit alleen zei, omdat hij zijn eigen leven wilde redden.De Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.) heeft aan Hazrat Usama bin Zaid(ra) het volgende gezegd:“…Hebt gij zijn hart open gespleten; of hij hierin gelooft of niet?…” Deze Hadith vermeldt alleen een gedeelte van de Kalima die de persoon heeft uitgesproken en heeft nog niet eens Muhammadur Rasulullaah (Mohammed is de Boodschapper van Allah) uitgesproken. Dit houdt in dat niemand het recht heeft om een ander persoon een Kafir (ongelovige) te noemen.
(Zie de volledig Hadith in Riyad as-Salihin 393; Sahih Bukhari 6872, Boek 87, Hadith 11en Sahih Muslim 96 a, Boek 1, Hadith 183) - “…Wie een gelovige beschuldigt van ongeloof, dan is het alsof hij hem heeft vermoord…” (Sahih Bukhari, Volume 8, Boek 78, Hadith 647)
- Overgeleverd door Abu Dharr dat Allah’s Boodschapper heeft gezegd, “Als iemand een ander beschuldigt van ongeloof of hem de vijand van Allah noemt, zulk een beschuldiging zal tot hem (de beschuldiger) terugkeren indien de beschuldigde onschuldig is.” (Sahih Bukhari en Sahih Muslim; Riyad as-Salihin 1805, Boek 17, Hadith 295; Sunan Abi Dawud 4687; Boek 42, Hadith 92)
- Overgeleverd door Abu Dhar: Dat hij de Profeet hoorde zeggen: “Als iemand een ander van Fusuq beschuldigt (door hem ‘Fasiq’ te noemen d.w.z. een slecht persoon) of hem van ongeloof beschuldigt, zulk een beschuldiging zal tot hem (d.w.z. de beschuldiger) terugkeren indien deze metgezel (de beschuldigde) onschuldig is.” (Sahih al-Bukhari 6045, Boek 78, Hadith 75)
- “…De Heilige Profeet(s.a.w.) zei: “Schrijf voor mij de naam op van ieder individu die zichzelf als moslim verklaart”… (Sahih Bukhari 3060, boek 56, Hadith 265; Sahih Muslim, Kitabul Iman, Babu Jawazil Istisrari Bil Imani Lil Kha’ifi, Hadith No. 377.)
- “..Wie dan ook zegt, ‘Er is niemand aanbiddingswaardig behalve Allah’, wendt tot de Qibla tijdens het bidden, net als ons de gebeden verricht en onze geslachte dieren eet, dan is diegene een moslim, en heeft dezelfde rechten en plichten zoals andere moslims hebben…” (Sahih Bukhari 393, Boek 8, Hadith 45)
- “..Wie net als ons het gebed verricht, wendt tot de Qibla tijdens het bidden en van onze geslachte dieren eet is een moslim en is onder Allah’s en Zijn Profeet’s bescherming. Dus bedrieg Allah niet door hen te bedriegen die in zijn bescherming zijn…” (Sahih Bukhari 391, Boek 8, Hadith 43)
10. Bezwaar: Zij Je zult versteld zijn waarin zij geloven. Zij geloven dat onze Profeet Mohammad(s.a.w.) niet de laatste Profeet was. Echter dat er in Pakistan tientallen jaren geleden een man is gekomen die de laatste Profeet was.
Antwoord: De Ahmadiyya Moslim Gemeenschap heeft nooit verklaard dat Hazrat Mirza Ghulam Ahmad(as) de laatste Profeet was. Ten tweede, wij geloven dat de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.) de laatst wetgevende Profeet was. Islam is de laatste en volmaakte religie en de Heilige Koran is het laatst wetgevende boek van Allah voor de mensheid en de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.) is de laatste Profeet die met een religie en een heilige boek kwam. Echter, een niet-wetgevende Profeet kan verschijnen zoals dit in de Heilige Koran is vermeld en door de Heilige Profeet Mohammed(s.a.w.) en door vroegere vrome geleerden.
Voor meer informatie verwijst de Ahmadiyya Moslimschrijversgilde (Majlis Ansar Sultanul Qalam) u naar de bijgaande linken:
- https://www.islamahmadiyya.net (in het Arabisch)
- https://islamnu.nl/
- https://www.alislam.org/
- Betekenis van Khatam al-Nabbiyeen? Vertaald door de heer Rashid Siddiqie
https://islamnu.nl/ahmadiyya/betekenis-van-khatam-al-nabbiyeen/ - Verzen uit de Heilige Koran over de komst van niet-wetgevende profeten na de Heilige Profeet Mohammed
https://moslimschrijvers.nl/belangrijke-bewijzen-van-de-verzen-uit-de-heilige-koran-over-de-komst-van-de-niet-wetgevende-profeten-na-de-heilige-profeet-mohammed/ - Hoe kan er een profeet komen na Mohammed (vrede zij met hem)?
https://islamnu.nl/ahmadiyya/profeet-na-mohammed/ - Profeet na de Heilige Profeet(s.a.w.)?
https://islamnu.nl/profeet-na-de-heilige-profeet/ - Betekenis van Khatam-un-Nabiyyeen
https://islamnu.nl/betekenis-van-khatam-un-nabiyyeen/ - Ik ben de Laatste der Profeten
https://islamnu.nl/ik-ben-de-laatste-der-profeten/ - Replies to Some Allegations by Hazrat Mirza Tahir Ahmad, Khalifatul Masih IV (rahmatullah ‘alaih) in “Review of The Pakistani Government’s ‘White Paper’: Qadiyaniyyat – A Grave Threat to Islam”:
https://www.alislam.org/series/review-of-the-pakistani-governments-white-paper/