In de naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle
Liefde voor iedereen, haat voor niemand

zondag, september 25, 2022

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle
Liefde voor iedereen, haat voor niemand

Home Uncategorized De zichtbaarheid van de nieuwe maan - Waarom vasten Moslims in Nederland...

De zichtbaarheid van de nieuwe maan – Waarom vasten Moslims in Nederland niet op dezelfde dag?

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle

De zichtbaarheid van de nieuwe maan – Waarom vasten Moslims in Nederland niet op dezelfde dag?

De aarde is rond en niet plat, daarom kan de nieuwe maan niet overal op aarde op dezelfde dag zichtbaar zijn. Echter, in Nederland zouden de Moslims wel op de zelfde dag moeten vasten.

De Islam leert dat nadat de nieuwe maan zichtbaar en waarneembaar is, Ramadān de volgende dag van start gaat. Sommige Moslims hebben helaas een traditie dat ze de zichtbaarheid van de nieuwe maan volgen van het land van herkomst en sommigen volgen Saoedi-Arabië en sommigen volgen niet de zichtbaarheid van de nieuwe maan, maar de geboorte van de nieuwe maan, anderen volgen de nieuwe maan wanneer deze waar ook ter wereld als eerst zichtbaar wordt, wat de oorzaak is van verschillen. Aangezien de Islam een godsdienst is voor de gehele wereld, zou een Moslim zich volgens de Heilige Koran en de Ahadith moeten oriënteren op de nieuwe maan in het land waarin hij zich bevindt en niet van het land van herkomst of van Saoedi-Arabië. Het is ook interessant om erbij te vermelden dat het advies en de fatwa1 van de geleerden in Saoedi-Arabië altijd is geweest om de maan lokaal zelf waar te nemen en vast te stellen.

Shaykh ‘Abdul Aziz ibn Abdullah ibn Baaz zei het volgende: Ten aanzien van degenen die zeggen dat het noodzakelijk is om de waarneming van de maan in Mekka te volgen, zij moeten weten dat er géén bewijs of basis hiervoor is in de Koran en Hadith”.2

Een andere Shaykh, Salih al-Uthaymeen zei: “Dit is onmogelijk vanuit een astronomisch oogpunt, omdat de waarneming van de nieuwe maan verschilt per locatie volgens wetenschappers die op dit gebied kennis van zaken hebben. Omdat het verschilt moet ieder land  zijn eigen beoordeling volgen, volgens de informatie en volgens de wetenschap. Het bewijs hiervoor is het vers waarin Allah zegt: “Wie onder u daarom (de maansikkel van de eerste nacht van) de maand (van Ramadān ziet i.e. dus in zijn locatie), moet het Saum (vasten) die maand in acht nemen (Koran, 2:185)”.3

Een andere oorzaak van het verschil is dat er landen zijn die volgens astronomische berekeningen een kalender maken die zij baseren op de (astronomische) nieuwe maan, en een dag later beginnen met vasten, terwijl de (astronomische) nieuwe maan niet betekent dat de maan zichtbaar is. Hilal is een Arabische term en verwijst naar de heldere smalle sikkel van de nieuwe maan wanneer het zichtbaar is. De zichtbaarheid en de waarneembaarheid van de nieuwe maan is een voorwaarde om de volgende dag te kunnen beginnen met de vastenmaand Ramadān.

Volgens de Heilige Koran, de Sunnah en de Ahadith moeten wij vasten nadat wij de nieuwe maan (hilal) kunnen waarnemen in het land waarin wij leven, in ons geval is dat Nederland.

شَهرُ رَمَضانَ الَّذي أُنزِلَ فيهِ القُرآنُ هُدًى لِلنّاسِ وَبَيِّناتٍ مِنَ الهُدىٰ وَالفُرقانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهرَ فَليَصُمهُ ۖ

“De maand Ramadan is die, waarin de Koran als een richtsnoer voor de mensen werd nedergezonden en als duidelijke bewijzen van leiding en onderscheid. Wie onder u daarom deze maand BELEEFT (Arabisch: SHAHIDA, d.w.z. door getuige te zijn van de nieuwe maan), laat hem daarin vasten.”4

يَسأَلونَكَ عَنِ الأَهِلَّةِ ۖ قُل هِيَ مَواقيتُ لِلنّاسِ وَالحَجِّ ۗ

“Zij vragen u betreffende de nieuwe manen. Zeg: “Zij zijn TIJDSAANWIJZINGEN voor de mensen en voor de bedevaart.”5

حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ بُكَيْرٍ، قَالَ حَدَّثَنِي اللَّيْثُ، عَنْ عُقَيْلٍ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، قَالَ أَخْبَرَنِي سَالِمٌ، أَنَّ ابْنَ عُمَرَ ـ رضى الله عنهما ـ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ ‏ “‏ إِذَا رَأَيْتُمُوهُ فَصُومُوا، وَإِذَا رَأَيْتُمُوهُ فَأَفْطِرُوا، فَإِنْ غُمَّ عَلَيْكُمْ فَاقْدُرُوا لَهُ ‏”‏‏.‏ وَقَالَ غَيْرُهُ عَنِ اللَّيْثِ حَدَّثَنِي عُقَيْلٌ وَيُونُسُ لِهِلاَلِ رَمَضَانَ‏.‏

“Ibn ‘Umar heeft overgeleverd: Ik hoorde de Boodschapper van Allah(s) zeggen: “Als U de maansikkel (van de maand Ramadān) waarneemt, begin dan met vasten, en wanneer U de maansikkel (van de maand Shawwal waarneemt), stop dan met vasten; en als de hemel bewolkt is (en U kunt het niet zien) beschouw de maand Ramadān dan als 30 dagen.”6

De letter ‘U’ in deze Hadith betekent dat men zelf de maan moet kunnen zien in zijn eigen gebied of land. Het is een persoonlijk voornaamwoord dat betrekking heeft op een specifieke individu of groep die de Heilig Profeet Mohammed(s) aansprak.

In Sahih Muslim wordt in de volgende Hadith7 (overlevering) met als titel “Hoofdstuk: Elk land/locatie heeft zijn eigen waarneming van de nieuwe maan, en als ze de maansikkel in het ene land/locatie zien, is dat niet noodzakelijk van toepassing op regio’s die er ver vandaan liggen” het volgende vermeld:

باب بَيَانِ أَنَّ لِكُلِّ بَلَدٍ رُؤْيَتَهُمْ وَأَنَّهُمْ إِذَا رَأَوْا الْهِلَالَ بِبَلَدٍ لَا يَثْبُتُ حُكْمُهُ لِمَا بَعُدَ عَنْهُمْ

حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى، وَيَحْيَى بْنُ أَيُّوبَ، وَقُتَيْبَةُ، وَابْنُ، حُجْرٍ قَالَ يَحْيَى بْنُ يَحْيَى أَخْبَرَنَا وَقَالَ الآخَرُونَ، حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ، – وَهُوَ ابْنُ جَعْفَرٍ – عَنْ مُحَمَّدٍ، – وَهُوَ ابْنُ أَبِي حَرْمَلَةَ – عَنْ كُرَيْبٍ، أَنَّ أُمَّ الْفَضْلِ بِنْتَ الْحَارِثِ، بَعَثَتْهُ إِلَى مُعَاوِيَةَ بِالشَّامِ قَالَ فَقَدِمْتُ الشَّامَ فَقَضَيْتُ حَاجَتَهَا وَاسْتُهِلَّ عَلَىَّ رَمَضَانُ وَأَنَا بِالشَّامِ فَرَأَيْتُ الْهِلاَلَ لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ ثُمَّ قَدِمْتُ الْمَدِينَةَ فِي آخِرِ الشَّهْرِ فَسَأَلَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبَّاسٍ – رضى الله عنهما – ثُمَّ ذَكَرَ الْهِلاَلَ فَقَالَ مَتَى رَأَيْتُمُ الْهِلاَلَ فَقُلْتُ رَأَيْنَاهُ لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ ‏.‏ فَقَالَ أَنْتَ رَأَيْتَهُ فَقُلْتُ نَعَمْ وَرَآهُ النَّاسُ وَصَامُوا وَصَامَ مُعَاوِيَةُ ‏.‏ فَقَالَ لَكِنَّا رَأَيْنَاهُ لَيْلَةَ السَّبْتِ فَلاَ نَزَالُ نَصُومُ حَتَّى نُكْمِلَ ثَلاَثِينَ أَوْ نَرَاهُ ‏.‏ فَقُلْتُ أَوَلاَ تَكْتَفِي بِرُؤْيَةِ مُعَاوِيَةَ وَصِيَامِهِ فَقَالَ لاَ هَكَذَا أَمَرَنَا رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏.‏ وَشَكَّ يَحْيَى بْنُ يَحْيَى فِي نَكْتَفِي أَوْ تَكْتَفِي ‏.‏

Hoofdstuk: Elk land/locatie heeft zijn eigen waarneming van de maan, en als zij in het ene land de maansikkel zien, is dat niet noodzakelijkerwijs van toepassing op regio’s die er ver vandaan liggen.

“Kuraib vertelde dat Umm Fadl, dochter van Harith, hem (Fadl, d.w.z. haar zoon) naar Mu’awiya in Syrië stuurde. Ik (Fadl) arriveerde in Syrië, en deed het nodige voor haar. Het was daar in Syrië dat de maand Ramadān begon. Ik zag op vrijdag de nieuwe maan (van de Ramadān). Ik keerde toen aan het einde van de maand terug naar Medina. Abdullah ibn ‘Abbas (ra) vroeg mij (over de nieuwe maan van Ramadān) en zei: “Wanneer hebben jullie het gezien? Ik zei: Wij zagen het in de nacht van vrijdag. Hij zei: Heeft u het zelf gezien? Ik zei: Ja, en de mensen zagen het ook en zij vastten en Mu’awiya vastte ook, waarop hij zei: Maar wij zagen het op zaterdagavond. Wij zullen dus blijven vasten totdat wij dertig (vasten) hebben voltooid of totdat wij het zien (de nieuwe maan van Shawwal). Ik zei: Is de waarneming van de maan door Mu’awiya niet voldoende voor u? Hij zei: Nee, dit is hoe de Boodschapper van Allah(s) ons heeft bevolen…”

Volgens bovengenoemde Hadith zegt ‘Abdullah Ibn ‘Abbas(ra), de neef van de Heilige Profeet Mohammed(s) expliciet dat de Heilige Profeet Mohammed(s) bevolen had dat de Moslims bij het vaststellen van het begin van de Ramadān de zichtbaarheid van de nieuwe maan in hun eigen land moeten hanteren als criterium.

In Jāmi’al-Al-Tirmidhi wordt deze Hadith8 (overlevering) ook het volgende vermeld:

باب مَا جَاءَ لِكُلِّ أَهْلِ بَلَدٍ رُؤْيَتُهُمْ

حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ حُجْرٍ، حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ جَعْفَرٍ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي حَرْمَلَةَ، أَخْبَرَنِي كُرَيْبٌ، أَنَّ أُمَّ الْفَضْلِ بِنْتَ الْحَارِثِ، بَعَثَتْهُ إِلَى مُعَاوِيَةَ بِالشَّامِ ‏.‏ قَالَ فَقَدِمْتُ الشَّامَ فَقَضَيْتُ حَاجَتَهَا وَاسْتُهِلَّ عَلَىَّ هِلاَلُ رَمَضَانَ وَأَنَا بِالشَّامِ فَرَأَيْنَا الْهِلاَلَ لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ ثُمَّ قَدِمْتُ الْمَدِينَةَ فِي آخِرِ الشَّهْرِ فَسَأَلَنِي ابْنُ عَبَّاسٍ ثُمَّ ذَكَرَ الْهِلاَلَ فَقَالَ مَتَى رَأَيْتُمُ الْهِلاَلَ فَقُلْتُ رَأَيْنَاهُ لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ ‏.‏ فَقَالَ أَأَنْتَ رَأَيْتَهُ لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ فَقُلْتُ رَآهُ النَّاسُ وَصَامُوا وَصَامَ مُعَاوِيَةُ ‏.‏ قَالَ لَكِنْ رَأَيْنَاهُ لَيْلَةَ السَّبْتِ فَلاَ نَزَالُ نَصُومُ حَتَّى نُكْمِلَ ثَلاَثِينَ يَوْمًا أَوْ نَرَاهُ ‏.‏ فَقُلْتُ أَلاَ تَكْتَفِي بِرُؤْيَةِ مُعَاوِيَةَ وَصِيَامِهِ قَالَ لاَ هَكَذَا أَمَرَنَا رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏.‏ قَالَ أَبُو عِيسَى حَدِيثُ ابْنِ عَبَّاسٍ حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ غَرِيبٌ ‏.‏ وَالْعَمَلُ عَلَى هَذَا الْحَدِيثِ عِنْدَ أَهْلِ الْعِلْمِ أَنَّ لِكُلِّ أَهْلِ بَلَدٍ رُؤْيَتَهُمْ ‏.‏

Hoofdstuk: Waarover gesproken is: Voor de mensen van elk land is er een waarneming

Muhammad bin Abi Harmalah overleverde:

“Kuraib informeerde mij dat Umm Al-Fadl bin Al-Harith hem naar Mu’awiyah in Ash-Sham stuurde. Hij zei: ‘Dus ik arriveerde in Ash-Sham en voltooide haar boodschap, en ik zag de maansikkel van Ramadān terwijl ik in Ash-Sham was. Wij zagen de maansikkel in de nacht van vrijdag. Toen kwam ik aan het einde van de maand in Al-Madinah aan. Ibn ‘Abbas vroeg mij, toen noemde hij de maansikkel, en hij zei: “Wanneer hebben jullie de maansikkel gezien?” Ik zei: “Wij zagen hem in de nacht van vrijdag.” Hij zei: “Hebben jullie het gezien in de nacht van vrijdag?” Ik zei: “De mensen zagen het, dus vastten zij, en Mu’awiyah vastte.” Hij zei: “Maar wij zagen het in de nacht van zaterdag, dus wij zullen niet stoppen met vasten totdat wij dertig dagen voltooid hebben of totdat wij hem (de maansikkel) zien.” Toen zei ik: “Is het waarnemen en het vasten van Mu’awiyah niet voldoende voor jullie?” Hij zei: “Dit is niet hoe de Boodschapper van Allah ons bevolen heeft.”

In deze Ahadith (Overleveringen van de Heilige Profeet Mohammed(s)) wordt dus duidelijk vermeldt dat mensen van kennis en begrip naar deze Ahadith (overleveringen) handelen. Deze Ahadith tonen ons dus dat Ibn ‘Abbas het noodzakelijk achtte om de nieuwe maan te zien in Medina om te bepalen wanneer de maand Ramadan eindigde. Hij volgde hierin niet de mensen die de nieuwe maan eerder in Ash-Sham (Syrië) zagen. Als opgaaf van reden vermeldde hij dat de Heilige Profeet Mohammed(s) hem dit heeft bevolen. Dat betekent dat de mensen van elk land/locatie hun eigen waarneming (van de nieuwe maan) hebben. Dit is wat de Moslims werd onderwezen door de leerstellingen van de Heilige Koran en het praktijk van de Heilige Profeet Mohammed(s).

Een ander belangrijk punt is wat het woord بَلَدٍ betekent in de overleveringen die hierboven zijn vermeldt. De enkelvoudsvorm is بَلَد.

Volgens Edward William Lane betekent dit woord: “Een land, een streek, regio, een provincie, een district of een gebied; en een stad, een dorp of een deel van de aarde, of een deel van het land, begrepen binnen bepaalde grenzen.”9

Al-Rāghib is dezelfde mening toegedaan en vermeldt: “Al-Balad: de afgebakende, beperkte plaats die wordt beïnvloed door de ontmoeting van zijn inwoners en hun verblijf daarin.” 10

Waarom vieren Moslims in Nederland niet op dezelfde dag

het Eid-ul-Fitr (“Suikerfeest”)?

‘Eid’ is een Arabisch woord dat ‘een dag die vaak terugkomt’ betekent. Er zijn twee Eid-feesten per jaar. De eerste, aan het einde van de vastenmaand Ramadan, wordt Eid-ul-Fitr genoemd en de tweede, ongeveer 10 weken later, wordt Eid-ul-Adha (Offerfeest) genoemd. Dit offerfeest is het belangrijkste feest en wordt gevierd op de 10de dag van de laatste maand van de Moslimkalender, de maand Dhul-Hijah. Deze dag kondigt het einde van de Hadj oftewel de bedevaart naar Mekka aan. Eid is een heuglijke aangelegenheid, maar wordt niet gebruikt om zich uit te leven in eten, drinken en excessief gedrag. Het voornaamste doel is om God te bedanken voor de weg die Hij heeft vrijgemaakt om Hem te kennen. Eid wordt gevierd met een nadruk op de liefde voor God en de naasten; het bezoeken van vrienden, kennissen, armen en zieken en hen laten meedelen in het offer waarmee men God bedankt, is een belangrijk onderdeel hiervan.

De Islam leert dat na het zichtbaar worden van de nieuwe maan het Eid-ul-Fitr de volgende dag gevierd moet worden.

De Islam leert ook dat 10 weken na Eid-ul-Fitr de Eid-ul-Adha plaatsvindt. En Eid-ul-Adha wordt gevierd op de 10de dag van de laatste maand van de moslimkalender, de maand Dhul-Hijah. De maand Dhul-Hijjah begint nadat de nieuwe maan is waargenomen. Eid-ul- Adha valt dus op de tiende dag van de maand Dhul- Hijah. Dit blijkt o.a. uit een overlevering in Sahih Bukhari11 waarin de Heilige Profeet Mohammed(s) zei dat de tiende dag van Dhul- Hijah de dag van het offerfeest is.

Velen Moslims volgen helaas de berekeningen van hun vaderland of van Saoedi-Arabië of wanneer de maan voor het eerst ergens in de wereld wordt gezien, wat de oorzaak is van verschillen. Aangezien de Islam een godsdienst voor de hele wereld is, moet de Moslim zich oriënteren op de nieuwe maan in de locatie waarin hij zich bevindt.

Welke criteria zijn er om de Nieuwe Maan vast te stellen?12

Hieronder de belangrijkste criteria:

  1. Zichtbaarheid van de nieuwe maan (hilal) in de LOCATIE waarin men woont.
  2. De nieuwe maan moet (ruimschoots) LATER dan de zon ondergaan om zichtbaar te kunnen zijn.
  3. ’30-dagen-principe’ bij bewolkte hemel. Als de nieuwe maan niet zichtbaar is door de BEWOLKTE hemel, dan maken we 30 dagen af van de maand Sha’ban (de Islamitische maand die aan de Ramadan voorafgaat). Islamitische maanden worden niet berekend volgens de zonnekalender, maar volgens de maankalender en de maankalender kent maar 29 of 30 dagen. Als de maansikkel wordt waargenomen dan eindigt de maand met 29 dagen zo niet dan wordt het 30 dagen.
  4. De nieuwe maan (Hilal) moet waarneembaar kunnen zijn. De nieuwe maan staat in het begin tussen de aarde en de zon. De donkere kant van de maan naar de aarde gekeerd. De achterzijde van de maan wordt alleen verlicht, waardoor deze niet zichtbaar kan zijn. Wanneer de nieuwe maan enkele graden beweegt, dit is MINIMAAL 20 uur LATER, dan pas kan de nieuwe maan zichtbaar zijn. Deze nieuwe maan wordt in deze positie in het Arabisch HILAL genoemd. En hiernaar verwijst de Heilige Koran en Hadith.

Door de heer Youssef Ikhlaf

Nagezien door de heer Ahmad Said Ikhlaf

 

BRONNEN:

[1] http://central-mosque.com/index.php/Ramadhan/do-saudi-scholars-impose-saudi-moon-sighting-on-non-saudi-residents.html

[2] Sjeik Abdullah bin Baz, Al-Ba’athul Islaaami Zil Hijjah 1399 Hijri

[3] Shaykh Ibn ‘Uthaymeen al-Aqalliyaat-Muslimah – Pagina 84, Fatwa Nr. 23; Zie ook Fataawa Arkaan al-Islam, Pagina 451; De fatwa van Shaykh Ibn ‘Uthaymeen is goedgekeurd door Shaikh ‘Abdul ‘Aziz bin Abdullah bin Baz. Zie: http://www.hilalcommittee.com/fatwas/binbazfatwa.html

[4] De Heilige Koran, 2:186. Zie ook vanaf 5:25 in de onderstaande video in de linken een uitleg over het woord شَهِدَ  ‘shahida’ door het voormalige internationale Hoofd van de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap, Zijne Heiligheid, Hazrat Mirza Tahir Ahmad, de Vierde Khalifa (Kalief): https://www.alislam.org/video/english-mulaqaat-meeting-on-april-26-1998-with-hazrat-mirza-tahir-ahmad/. En dezelfde video op YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=GDkPmf-p7Fo

 [5] De Heilige Koran, 2:190

[6] Sahih Bukhari 1900, https://sunnah.com/bukhari:1900;  Introductie nummer 30: Vasten, Hoofdstuk 5; Sahih Muslim 1080; Introductie nummer 13, hoofdstuk 2

[7] Sahih Muslim 1087, https://sunnah.com/muslim:1087;  Introductie nummer 13: Het Boek over het Vasten, Hoofdstuk 5

[8] Jāmi’al-Tirmidhi, Kitabus Siyam, 693, https://sunnah.com/tirmidhi:693; Introductie nummer 8: Het Boek over het Vasten, Hoofdstuk 9

[9] Arabisch-Engels Lexicon door Edward William Lane (d. 1876), zie: http://arabiclexicon.hawramani.com/search/%D8%A8%D9%8E%D9%84%D9%8E%D8%AF+?cat=50

[10] Al-Rāghib al-Isfahānī, al-Mufradāt fī Gharīb al-Qurʾān (d. c. 1109 CE), zie: http://arabiclexicon.hawramani.com/search/%D8%A8%D9%8E%D9%84%D9%8E%D8%AF+?cat=33

[11] Sahih al-Bukhari 6043. (Arabische) boek: 78, Hadith 73. (Engelse) boek: vol. 8, boek 73, Hadith 69. Zie ook: ‘the Muslim Prayer Book’, hoofdstuk ‘Eid-ul-Fitr and Eid-ul-Adha Festivals’.

[12] Ramadhan and Moon Sighting; Imam Ataul Mujeeb Rashed presents a discussion programme about the sighting of the moon of Ramadhan; https://www.alislam.org/video/ramadhan-moon-sighting/. En dezelfde video op YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=0QOYBHqama4 (vanaf 15:25). En het volgende artikel (onder punt 3): https://www.alislam.org/articles/factors-sighting-new-moon/

Meest gelezen

De zichtbaarheid van de nieuwe maan – Waarom vasten Moslims in Nederland niet op dezelfde dag?

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle De zichtbaarheid van de nieuwe maan - Waarom vasten Moslims in Nederland niet op dezelfde dag? De aarde...

Ban op hoofddoek Boa’s?

Er is recentelijk een maatschappelijk discussie opgelaaid over de vraag of boa’s in de gemeente Utrecht en andere grote steden een hoofddoek of keppel...

Kritiek op hoofddoekcampagne van Raad van Europa gebaseerd op vooroordelen

Geschreven door Youssef Ikhlaf, Jurist en vicevoorzitter Ahmadiyya Moslim Schrijversgilde Inhoudsopgave Inleiding Intrekken film Dubbele standaard in Frankrijk Onderdrukt versus vrije wil Neutraliteitsprincipe Europees Verdrag...

Vrijheid van meningsuiting blijkbaar niet voor onderdrukten

Geschreven door de heer Ataul Latief Verhagen, lid Ahmadiyya Moslim Schrijversgilde De Franse regering heeft een film van de Raad van Europa verboden, waarin iets...