De moeder in de Islam: meer dan een cadeau op moederdag
Door Henna Maryam Ikhlaf
Er bestaan verschillende standpunten over de Islamitische kijk op Moederdag. In de Islam worden drie heilige feestdagen erkend: Eid-ul-Adha (Offerfeest), Eid-ul-Fitr (Suikerfeest) en vrijdag (Jumu’ah). Dit betekent echter niet dat het geven van een cadeau aan de moeder op Moederdag een slechte innovatie (bid’ah) is of verboden, zoals sommigen beweren. Er is geen bewijs in de Heilige Koran of Ahadith dat het geven van een cadeau op Moederdag verboden zou zijn of wordt ontmoedigd.
Moederdag bestond destijds niet; daarom moeten wij gezond verstand gebruiken en logisch redeneren. Het argument dat het verboden zou zijn omdat Moederdag een feest van niet-Moslims zou zijn, of omdat het een imitatie is van wat niet-Moslims doen, is eveneens geen geldig argument, aangezien Moederdag geen onislamitische of immorele elementen bevat.
Tegelijkertijd is het belangrijk te begrijpen dat het recht van een moeder groter is dan slechts één dag per jaar geëerd te worden. Het recht van een moeder ten opzichte van haar kinderen is dat zij voortdurend voor haar zorgen en haar gehoorzamen, zolang dit geen ongehoorzaamheid jegens Allah inhoudt. Dit is de essentie van de boodschap van de Islam.
Zijne Heiligheid Hazrat Mirza Masroor Ahmad(aba), het wereldwijde Hoofd van de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap, de Vijfde Khalifa (Kalief) zei:
“Ik zal nu spreken over een andere grote morele kwaliteit die door de Islam wordt onderwezen, namelijk het nakomen van de rechten die men aan zijn ouders verschuldigd is en de verplichting om hen op een vriendelijke en liefdevolle manier te behandelen.
Het is niet voldoende om uw moeder alleen op Moederdag een cadeau te geven, zoals tegenwoordig het geval is, maar we moeten er juist naar streven om elke dag van ons leven voor onze ouders te zorgen. We moeten in alle zaken rekening houden met hun gevoelens en mogen zelfs geen zucht of gemompel laten horen als ze iets zeggen of doen wat ons niet bevalt.
We zijn onze ouders zoveel verschuldigd dat de Heilige Profeet Mohammed (moge de vrede en de zegeningen van Allah met hem zijn) heeft geleerd dat het onmogelijk is om de rechten van onze ouders te vervullen, hoe hard we ook ons best doen.
De Islam leert dat onder de ouders de hoogste rang aan de moeder is toegekend, waardoor zij het eerste recht over een kind heeft. Vervolgens zijn ook de rechten van de vader vastgesteld, maar deze komen (in rang) na die van de moeder.
Als we dit eerlijk beoordelen en analyseren, wordt het duidelijk waarom onze moeders nog grotere rechten hebben dan onze vaders. Moeders hebben immers, vanaf de beproevingen van de zwangerschap en de bevalling totdat we volwassen zijn, veel meer pijn en leed doorstaan voor hun kinderen.
Als we dus kijken naar de status die de Islam aan onze moeders toekent, dan zou dit voorbeeld alleen al voldoende moeten zijn om de onjuiste bewering van sommige mensen te weerleggen dat vrouwen in de Islam als minderwaardig aan mannen worden beschouwd.”
Hazrat Mirza Masroor Ahmad, Khalifatul Masih. Inauguration of the Baitul Ghafoor Mosque in Halesowen, West Midlands, United Kingdom. “Laying the Foundation of Peace & Reconciliation.” 18 maart 2012, https://www.khalifatulmasih.org/articles/laying-the-foundation-of-peace-reconciliation/




